Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności podmiotu osobom ze szczególnymi potrzebami
Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w komórkach i jednostkach organizacyjnych Komendy Powiatowej Policji w Zgierzu na lata 2025-2028
Zgodnie z pismem Komendanta Wojewódzkiego Policji w Łodzi z dnia 30 października 2024 roku nr S-055/59/24 w sprawie postanowień ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 roku
o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych oraz ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami powstał plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom
ze szczególnymi potrzebami w komórkach i jednostkach organizacyjnych Komendy Powiatowej Policji w Zgierzu na lata 2025-2028 wynikający z raportów o stanie zapewnienia dostępności podmiotu publicznego.
DOSTĘPNOŚĆ ARCHITEKTONICZNA
Zadania:
Realizacja przepisów wynikających z art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Łodzi i jednostkach organizacyjnych Policji województwa łódzkiego, poprzez:
-
Zapewnianie wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych użytkowanych budynków, uwzględniając wszystkie budynki gdzie prowadzona jest działalność lub obsługa interesantów.
-
Instalowanie urządzeń lub zastosowanie środków technicznych i rozwiązań architektonicznych w celu zapewnienia dostępności pionowych ciągów komunikacyjnych we wszystkich budynkach.
-
Zamieszczenie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w celu zapewnienia właściwego poruszania się po obiektach gdzie obsługiwani są osoby ze szczególnymi potrzebami, w sposób:
-
wizualny - np. w formie tablicy informacyjnej, informacji na monitorze, planu, schematu, mapy, infokiosku, infomatu (w tym z informacją w języku migowym);
-
dotykowy - np. w formie planu tyflograficznego, tyflomapy, tablicy informacyjnej możliwej do czytania przez dotyk (np. alfabetem Braille’a), infokiosku lub infomatu dostosowanego do korzystania przez dotyk (np. z wykorzystaniem tzw. manipulatora);
-
głosowy - np. z użyciem infokiosku, infomatu z informacją głosową, a także informacja przekazywana wchodzącym przez dyżurującego pracownika.
-
Obsługa informacyjna na poziomie wejścia do budynku oraz zapewnienie wstępu osobie korzystającej z psa asystującego, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 100, z późn. zm.).
-
Zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób.
DOSTĘPNOŚĆ CYFROWA
Zadania:
Realizacja przepisów wynikających z ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych w porozumieniu z KGP, poprzez zapewnienie realizacji dostępności cyfrowej osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie zapewnienia jej funkcjonalności, kompatybilności, postrzegalności i zrozumiałości.
-
Zapewnianie dostępności stron internetowych według wymagań określonych w ustawie z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1440, z późn. zm.).
-
Przegląd i aktualizacja deklaracji dostępności do dnia 31 marca każdego roku oraz niezwłocznie w każdym przypadku, gdy strony internetowe podlegają zmianom mogącym mieć wpływ na dostępność cyfrową.
DOSTĘPNOŚĆ KOMUNIKACYJNO-INFORMACYJNA
Zadania:
Realizacja przepisów wynikających z ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami poprzez:
-
Obsługę z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2023 r. poz. 20, z późn. zm.) lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe.
-
Instalowanie urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, w szczególności pętli indukcyjnych, systemów FM, których celem jest wspomaganie tych osób.
-
Aktualizowanie treści zamieszczonych na stronach internetowych KPP Zgierz o zakresie działalności w postaci.
-
Zapewnienie, na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikacji z podmiotem publicznym w formie określonej w tym wniosku.
-
Sporządzanie co 4 lata, najpóźniej do dnia 31 marca danego roku, raportu o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami i publikowanie ich na stronie Biuletynu Informacji Publicznej.
INNE DZIAŁANIA
-
Popularyzacja wśród policjantów i pracowników Komendy Powiatowej Policji w Zgierzu wiedzy w zakresie zapewniania dostępności, obsługi i komunikacji z osobom ze szczególnymi potrzebami.