Mniej wypadków i mniej rannych. Przypominamy "jak kocha to poczeka " !
Policjanci podsumowali sytuacje na drogach województwa łódzkiego w 2017 roku. Położenie województwa łódzkiego w centrum Polski sprzyja przemieszczaniu się przez ten obszar wielu podróżnych. Ze statystyk wynika, że w minionym roku doszło do 3787 wypadków to o 443 mniej niż w 2016 roku. Rannych zostało 4751 osób to również mniej o 557 . Liczba ofiar śmiertelnych pozostała na tym samym poziomie jednak pamiętajmy , że 215 to nie tylko statystyki ale tragedie całych rodzin.
Policjanci podsumowali sytuacje na drogach województwa łódzkiego w 2017 roku. Położenie województwa łódzkiego w centrum Polski sprzyja przemieszczaniu się przez ten obszar wielu podróżnych. Ze statystyk wynika, że w minionym roku doszło do 3787 wypadków to o 443 mniej niż w 2016 roku. Rannych zostało 4751 osób to również mniej o 557 . Liczba ofiar śmiertelnych pozostała na tym samym poziomie jednak pamiętajmy , że 215 to nie tylko statystyki ale tragedie całych rodzin.
Funkcjonariusze wyeliminowali z ruchu 3848 nietrzeźwych kierujących. Każdy z nich to ogromne zagrożenie na drogach. Ilość wykonanych badań stanu trzeźwości tylko przez policjantów RD w 2016 r - 576246, 2017r - 637931. To o ponad 10 % więcej.
Z analiz wynika, że do największej liczby wypadków dochodziło na drogach powiatowych.
Na 3787 wypadków :
- 102 miały miejsce na autostradzie
- 525 droga gminna
- 917 droga krajowa
- droga powiatowa 1708 / 65 śmiertelnych/
- droga wojewódzka 479
-55 inna
Nadal główne przyczyny to nieudzielenie pierwszeństwa i nadmierna prędkość.
Z analiz wynika, że najwięcej wypadków drogowych miało miejsce w piątki w godzinach 16.00-17.00. Natomiast śmiertelnych we wtorki w godz. 20.00-21.00.
Liczba wypadków z udziałem pieszych kształtowała się w 2017 roku następująco:
Ogólna liczba wypadków – 785, rannych 749, zabitych 60 /mniej o 23 w porównaniu z 2016/
Przy tej okazji warto przypomnieć: od 31 sierpnia 2014r. każdy pieszy (bez względu na wiek) , który porusza się po zmierzchu po drodze poza obszarem zabudowanym, musi mieć odblask umieszczony w sposób widoczny dla kierujących. Za brak elementu odblaskowego grozi mandat. W przepisach przewidziano wyjątek: pieszy może poruszać się po zmierzchu poza obszarem zabudowanym bez elementów odblaskowych, jeżeli znajduje się na drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub na chodniku. Nowy przepis nie ma zastosowania w strefie zamieszkania – tam pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem.
Elementami odblaskowymi mogą być przedmioty doczepiane do ubrania, opaski, kamizelki oraz smycze. Ważne jest ich umieszczenie: odblaski zaleca się umieszczać na wysokości kolan, dłoni, w okolicy środka klatki piersiowej i pleców – wówczas będziemy mieli pewność, że są dobrze widoczne dla innych uczestników ruchu drogowego.
Warto przypomnieć, że po zmroku pieszy ubrany w ciemny strój jest widziany przez kierującego pojazdem z odległości około 40 metrów. Natomiast osoba piesza, mająca na sobie elementy odblaskowe, staje się widoczna nawet z odległości 150 metrów. Te dodatkowe metry pozwalają kierowcy wyhamować i bezpiecznie ominąć pieszego.
Liczba wypadków z udziałem rowerzystów w 2017 roku :
Ogólna liczba wypadków 600, rannych 590, zabitych 27.
Niewątpliwie do największego karambolu doszło w styczniu 2017 roku na A1 na terenie powiatu piotrkowskiego. Niemalże jednocześnie miały tam miejsce dwa wypadki. Pierwszy w okolicach zjazdu na drogę S8 na wysokości miejscowości Bąkowiec, drugi w kierunku na Częstochowę. W obu zdarzeniach wzięło udział ponad 70 pojazdów, ponad 30 osób hospitalizowano. Na miejscu zdarzenia pod nadzorem prokuratury pracowało ponad 100 policjantów z całego województwa , w tym funkcjonariusze ruchu drogowego, prewencji, pionu dochodzeniowo-śledczego, technicy kryminalistyki oraz policjanci z Oddziału Prewencji Policji w Łodzi.
Łódzcy funkcjonariusze oprócz działań represyjnych podejmowanych wobec piratów drogowych w sposób rażący łamiących przepisy ruchu drogowego prowadzili na terenie całego województwa wiele akcji prewencyjnych. Zależy nam na edukacji nie tylko najmłodszych uczestników ruchu drogowego, których odwiedzamy w przedszkolach i szkołach ale także na zwiększeniu świadomości dorosłych, w tym seniorów. Docieramy zarówno do kierujących jak i pieszych, dla których nieodłącznym elementem powinny odblaski. Były i mniej typowe akcje.